Het plannen van een speciale gebeurtenis, zoals een bruiloft, bedrijfsreceptie of andere speciale gelegenheden, kan overweldigend zijn. En of jij nu in een professionele keuken werkt of van plan bent zelf een feest te organiseren. Het regelen van een goede catering vereist kennis en vaardigheden. Een goede cateraar is niet alleen goed georganiseerd, maar ook goed geïnformeerd over het bereiden van grote hoeveelheden voedsel. Je kunt echter tal van cateringtips gebruiken om het voedsel dat jij prepareert te verbeteren en jouw bereidingsprocessen te stroomlijnen. Gebruik daarom de onderstaande cateringtips en -trucs om ook jouw vaardigheden te vergroten. Plus geld & tijd te besparen, en jouw stress in een voldoening bij het bereiden van voedsel om te zetten. Bereid je optimaal van tevoren voorVoltooi al je voorbereidingen zoveel mogelijk de avond ervoor of eerder op de dag. Een voorsprong voorkomt immers dat jij je later haast. En jouw workflow verstoort wanneer de werkzaamheden zich beginnen op te stapelen. Een tijdige voorbereiding is vooral handig bij de catering van grote feesten of events. Zo kun je continu kwaliteitsvoedsel leveren zonder dat jij je over kleine voorbereidende taken zorgen hoeft te maken. En zonder mensen onnodig te laten wachten! Geef prioriteit aan de voedselhygiëneAls jij een besloten feest organiseert, dan zijn de wettelijke eisen veelal iets minder streng. Maar wanneer jij jouw voedsel commercieel bereidt en verkoopt, dan moet jij in overeenstemming met de wetgeving inzake voedselveiligheid voedsel inkopen, opslaan, hanteren en showen. Vooral bij grote evenementen kunnen koelcontainers een onmisbare hulp zijn. Ze zorgen ervoor dat jij je hoofd tijdens ieder evenement koel houdt. En dat ook de voedingsmiddelen en dranken correct (volgens de wet) op temperatuur gehouden worden. Luister goed naar je gastenOpmerkingen en klachten zijn een uitgelezen kans om jouw recepten en service te verbeteren. Gebruik ze constructief in plaats van defensief te reageren. Je krijgt zo de goedkeuring van terugkerende klanten en ontvangt dan ook betere recensies over de kwaliteit van jouw cateringbedrijf. Voeg daarvoor zeker een sectie met opmerkingen en klachten aan jouw bedrijfswebsite toe. Maak bovendien een social media pagina aan voor al die personen die graag direct met je willen communiceren. Reageer vooral zoveel mogelijk op deze feedback en bedank de mensen die reageren. Gasten die het gevoel hebben dat jij naar hen luistert en hun gewoontes waardeert, komen ook graag weer terug. Stel een praktisch menu samenVeel cateraars bieden te veel aan. Een rommelig of te uitgebreid menu overweldigt niet alleen jouw gasten… maar het overweldigt jezelf ook! Je zult in dat geval moeite hebben om alle ingrediënten en de voedselbereiding voor al deze gerechten te organiseren. Iets wat tot verspilling van geld en tijd leidt. Minder opties betekent dat mensen minder tijd aan het selecteren van gerechten besteden. En het bespaart jou veel tijd bij het koken. Vooral tijdens piekmomenten is een gestroomlijnde voorbereiding belangrijk. Probeer daarentegen wel meerdere gerechten te bereiden die dezelfde ingrediënten hebben. Dit niet alleen om de gasten meer keuze te geven, maar om het meeste uit je voorraad te halen. Houd de beschrijvingen eenvoudig, zodat het menu gemakkelijk door de gasten te scannen is. De meeste mensen willen daarbij precies weten wat er in het gerecht zit, dus niet naar welk werelddeel de smaak ze metaforisch stuurt. Zorg voor een goede serviceHoewel de presentatie en sfeer essentieel zijn, zullen veel gasten onvolkomenheden bij de presentatie vergeven. Als jouw menu en service één van de beste is die ze ooit hebben gezien. De kwaliteit van jouw gerechten en de interactie met gasten zal uitblinken als jouw team getalenteerd en goed opgeleid is. Gebruik daarom bekwame en gepassioneerde koks en vriendelijke plus enthousiaste mensen voor de bediening.
Als laatste willen we nog graag aangeven dat als jij zelf in een leidinggevende functie werkt, je dan zeker continu jouw gezicht moet laten zien. Mensen waarderen per slot van rekening de erkenning van de persoon achter het proces. Ze zullen beseffen dat jouw cateringbedrijf zijn klanten zo waardeert dat je er tijd voor vrijmaakt om er persoonlijk voor te zorgen dat iedereen van hun maaltijd geniet!
|